÷¤ оманлива простотаЕ

*** ћатер≥ал опубл≥кований “”“ ***

ѕовернувшись додому 3 березн¤ 2005 року ≥ традиц≥йно скачавши електронну пошту, знайшов у н≥й таке посланн¤:

"Ўановний пане “имур!

¬ас в≥тають з м≥ста —уми, ≥нтернет-газети дл¤ молод≥ "ѕро—в≥т". я пишу матер≥ал про своЇр≥дн≥ синекури методом опитуванн¤ перес≥чних громад¤н та тих, про кого вони згадували. —еред р≥зних профес≥й, ¤к≥ не потребують особливоњ прац≥, зате непогано оплачуютьс¤, респонденти назвали й письменник≥в. √ромадська думка: письменникам нав≥ть не треба б≥гати збирати матер≥ал, ¤к це доводитьс¤ журнал≥стам. ¬игадуй ≥ отримуй величезн≥ гонорари н≥защо. –озв≥йте цей м≥ф, ¤кщо це не в≥рно.  оротко розкаж≥ть про ¬ашу роботу, з ¤кими труднощами ¬ам доводитьс¤ з≥ткатис¤, ¤к у процес≥ написанн¤, так ≥ "проштовхуванн¤" та реал≥зац≥њ книг. Ќу, ≥ ¤кщо це не комерц≥йна таЇмниц¤, розм≥р грошовоњ винагороди в≥д видавц¤.

« повагою,

ќлекс≥й –уденко,
редактор рубрики "ћ'¤ке ћ≥сце"

Ћист викликав довол≥-таки р≥знопланов≥ емоц≥њ. Ќасамперед, в≥дпов≥дати не надто хот≥лось, оск≥льки автор листа апр≥орно ставив мене у позиц≥ю людини, ¤ка змушена виправдовуватись. ƒ≥йсно, переважна частина групи нев≥домих мен≥ респондент≥в, складена бозна за ¤кими принципами, вир≥шила, що письменник Ч це такий соб≥ фантазер-нероба, на ¤кого з неба тече грошовий дощ. √рупа вир≥шила, а ти, письменнику Ч будь ласка, виправдовуйс¤! ј виправдовуватись проти зведеного заочно наклепу Ч справа ой ¤ка невд¤чнаЕ

« ≥ншого боку, в≥дпов≥сти, безперечно, треба. Ќайпрост≥ше виправданн¤ звучало би так: ¤кби профес≥¤ письменника була би "своЇр≥дною синекурою", то ¤ не заробл¤в би на хл≥б журнал≥стикою, теж згаданою у лист≥. —правд≥, нав≥що гасати по  иЇву, мотатис¤ по вс≥й ”крањн≥ у пошуках матер≥алу дл¤ статей, нав≥що до глибокоњ ноч≥ редагувати статт≥ або дн¤ми сид≥ти поруч з верстальником над черговим номером журналу Ч ¤кщо можна сид≥ти вдома, дудлити каву з конь¤ком, жувати канапки з червоною ≥крою ≥ соб≥ на рад≥сть "щось таке" вигадувати, отримуючи за це "щось таке" пачки хрустких бакс≥в?! јбо принаймн≥ пакунки з гривн¤ми в екв≥валент≥Е јдже кожен день, витрачений на журнал≥стику Ч це день, недовитрачений на створенн¤ л≥тературних твор≥в!

¬т≥м, не знаю, наск≥льки парадоксальн≥сть такоњ ситуац≥њ переконаЇ нев≥домих мен≥ респондент≥в. “ож, мабуть, в≥дпов≥дати все ж таки доведетьс¤, вир≥шив ¤. ѕричому в≥дпов≥дати по вс≥х пунктах. “ож даруйте Ч "короткоњ" в≥дпов≥д≥ не вийде!

ќтжеЕ

1. "—еред р≥зних профес≥й, ¤к≥ не потребують особливоњ прац≥, зате непогано оплачуютьс¤, респонденти назвали й письменник≥в".

Ќе знаю, ¤к≥ мудрагел≥ могли до цього додуматись! Ќе знаю ≥ не розум≥ю!

ќсобисто ¤ так н≥коли не вважав Ч нав≥ть у дитинств≥. —в≥й найперший у житт≥ художн≥й тв≥р (причому одразу Ч фантастичну пов≥сть) ¤ написав рок≥в в 11-12, здаЇтьс¤. ≤ вже з тих п≥р твердо знав, що рано чи п≥зно ¤ стану письменником-фантастом. ¬арто було зањкнутис¤ про це вчител¤м, ¤к вони знизували плечима ≥ починали втовкмачувати, що в мене таке чудове лог≥чне мисленн¤ ≥ так≥ таланти до точних наук, що з такими даними нав≥ть думати про л≥тературу серйозно не сл≥д!

я не в≥рив вчител¤м Ч ¤ знав своЇ. “им не менш, навмисно п≥шов вчитись не в ун≥верситет, а до пол≥техн≥чного ≥нституту з ц≥лковито конкретною метою: отримати профес≥ю ≥нженера, ¤ка завжди прогодуЇ мене ≥ мою родину. ясно памТ¤таю, що нав≥ть тод≥ (за рад¤нських час≥в) ≥ помислити не м≥г, що письменник Ч це ¤кась "профес≥¤", що приносить велик≥ статки. ј чому так вважають сучасн≥ люди (от≥ сам≥ респонденти), ¤ й гадки не маю. ћожу висунути лише одне припущенн¤.

ѕисьменник насправд≥ Ч це н≥¤ка не профес≥¤. ѕрофес≥њ можна навчитись у профес≥йно-техн≥чному училищ≥, техн≥кум≥ або коледж≥, ≥нститут≥ або ун≥верситет≥. Ќавчитис¤ бути письменником не можна, бо насамперед дл¤ цього потр≥бна одна ц≥кава р≥ч Ч талант. ѕричому ц¤ р≥ч потр≥бна в≥д народженн¤: талант Ї або його нема Ч от ≥ все! якщо талант Ї, його можна в≥дшл≥фувати, розвинути або навпаки загубити. “алант може прор≥затись у дитинств≥ або на стар≥сть, а ще може раптово зникнути бозна куди. јле ¤кщо талант загалом в≥дсутн≥й, то будь-¤ке "шл≥фуванн¤" за будь-¤кою методою не дасть результату Ч бо шл≥фувати нема чогоЕ

јле сучасн≥ обивател≥ всього цього не розум≥ють. Ўвидше за все, х≥д њхн≥х думок наступний:

Ч ¤кщо вс≥ д≥ти (або переважна б≥льш≥сть д≥тей) ще у початков≥й школ≥ навчаЇтьс¤ писати-читати, то х≥ба ж не може будь-хто з них записувати б≥льш-менш впор¤дкован≥ думки? «в≥сно, може!..

Ч х≥ба в наших школах немаЇ урок≥в мови та л≥тератури, на ¤ких д≥тей мучать написанн¤м шк≥льних твор≥в, навчають л≥тератур≥ ¤к шк≥льному предмету? «в≥сно, так≥ уроки Ї!..

Ч ¤к там починаЇтьс¤ знаменитий рос≥йський сер≥ал? ѕисьменник-детектив≥сть вставл¤Ї аркуш паперу до друкарськоњ машинки ≥ починаЇ соб≥ клацати, бубон¤чи п≥д н≥с: "—то¤ла черна¤ ночь. јвтомобиль подвез успешного бизнесмена —идоришина пр¤мо к двер¤м его офиса, когда из-за угла вылетел бронированный мерседесЕ" Ч ≥ таке ≥нше.

—аме зважаючи на нашу поголовну грамотн≥сть та з огл¤ду на отаку "к≥ношну" легк≥сть створенн¤ детективу, середньостатистичний респондент вир≥шуЇ: стати письменником Ч та це просто пху!.. “≥льки от не говорити про це, а по-справжньому вз¤ти та й стати виходить все-таки не в кожного.

2. "¬игадуй ≥ отримуй величезн≥ гонорари н≥защо".

Ќ≥сен≥тниц¤!

«наю, що письменнику можуть не пов≥рити. ќсобливо Ч письменнику-фантасту. —правд≥, ¤кий тут може бути матер≥ал, ¤кщо вс¤ фабула ц≥Їњ фантастики Ч "обТЇкт X висаджуЇтьс¤ на планету Y, маючи завданн¤ Z"?! ¬игадай обТЇкта, планету та завданн¤ Ч ось ≥ вс¤ тоб≥ фантастикаЕ

Ќа превеликий жаль (дл¤ незнайомих мен≥ респондент≥в), а насправд≥ Ч на превелике щаст¤ (дл¤ обТЇктивноњ реальност≥ Ч себто дл¤ житт¤), все ¤краз навпаки. ѕисьменник Ч це звичайна людина (звичайна, не враховуючи "шл¤хетноњ хвороби" Ч свого таланту). ј людина Ч далеко не Ѕог. “≥льки Ѕог може сказати: "Ќехай буде св≥тло!" Ч ≥ св≥тло виникаЇ н≥зв≥дки. ѕисьменник так не може, бо в≥н, ¤к сказано, людина Ч а отже, т≥льки й може, що набирати "кубики" ≥з зовн≥шнього св≥ту, переставл¤ти њх, перекомб≥новувати на св≥й лад. ќце ≥ Ї творч≥сть: краса рекомб≥нац≥њ "кубик≥в" зовн≥шньоњ реальност≥, не ним створеноњ.

«верн≥ть увагу: нав≥ть ¤кщо вз¤ти будь-¤кий найфантастичн≥ший роман про найогидн≥ших ≥нопланет¤н, ви¤витьс¤, що в≥н все одно написаний людиною Ч ≥ дл¤ людей. ≤ будь-¤к≥ косм≥чн≥ монстри повод¤тьс¤ в ус≥х тих романах надто по-людськи. ј це означаЇ, що письменник мусить розбиратис¤ в люд¤х, в людських душах, в≥дчувати своњх читач≥в ≥ вм≥ти задовольнити њхн≥ запити. ј отже, письменник (нав≥ть фантаст!) н≥чого не вигадуЇ, в≥н усе бере з житт¤. Ѕез цього ан≥чог≥с≥нько в письменника не вийде!

Ѕо основний принцип л≥тератури дуже простий: "–озкажи ц≥каву ≥стор≥ю!" якщо спром≥гс¤ на таке Ч молодець; не спром≥гс¤ Ч що ж, краще ≥ти черевики комусь чистити або вагони розвантажуватиЕ

3. "Еписьменникам нав≥ть не треба б≥гати збирати матер≥ал, ¤к це доводитьс¤ журнал≥стам".

«нов-таки н≥сен≥тниц¤. якщо доброд≥¤ –уденка так зац≥кавила мо¤ персона або творч≥сть, що в≥н звернус¤ до мене, письменника-фантаста “имура Ћитовченка, давайте подив≥мось, ск≥льки реального часу в мене йде на збиранн¤ матер≥алу дл¤ ц≥лковито фантастичних твор≥в.

“ак, бувають коротк≥ опов≥данн¤, ¤к≥ ¤ можу писати експромтом. Ќаприклад, ¤ поклав за правило писати дл¤ л≥тературного св¤та "ѕросто так!" (воно щороку в≥дбуваЇтьс¤ у  оростен≥, ¤ там завс≥дник) м≥н≥-опов≥данн¤чка, ¤к-то "” пошуках дес¤ти" [***] або "«олота стор≥ночка" [***]. —южет дл¤ такого опов≥данн¤чка починаю обдумувати, прокинувшись того ранку, коли збираюс¤ до  оростен¤, ≥ готуючи сн≥данок. ѕишу прот¤гом 2,5-3 годин вже в автобус≥, дописую та обробл¤ю буквально на кол≥н≥ вже перед самим початком св¤та. ќтже, опов≥данн¤ на 2-5 стор≥нок машинопису ¤ пишу за п≥вдн¤.  оли рок≥в двадц¤ть тому був початк≥вцем, м≥г витратити на створенн¤ под≥бного опов≥данн¤ тиждень.

јле Ї й ≥нш≥ приклади. ћатер≥ал дл¤ роману "ƒо комун≥зму залишалось рок≥в пТ¤тнадц¤ть-двадц¤ть" [***] ¤ почав збирати у в≥ц≥ 5-ти рок≥в, коли мати показала мен≥ на столичному Ѕайковому цвинтар≥ могилу колишнього кињвського мера ќлекс≥¤ ƒавидова ≥ прошепот≥ла, затул¤ючи обличч¤ в≥д м≥л≥ц≥онера, що чергував б≥л¤ могили: "«апамТ¤тай, синку, ц¤ людина винна у  урен≥вськ≥й трагед≥њ. “ому м≥л≥ц≥¤ його охорон¤Ї, щоб люди памТ¤тника не розбилиЕ" ÷е був приблизно 1968 р≥к.

Ќаступн≥ роки п≥шли на те, щоби потроху, обережненько розпитувати в дорослих, що це за  урен≥вська трагед≥¤. «ачепившись за  урен≥вську трагед≥ю, ¤ потроху дов≥давс¤ про Ѕабин яр та про найперший рад¤нський голодомор 1921-го року. 1986-го року сталас¤ катастрофа на „ј≈—, ≥ вс≥ ц≥ под≥њ нарешт≥ вибудувались у законом≥рний ланцюжок кињвських катастроф. –оман ¤ почав писати 1989-го року, пот≥м чорнетки й рукописи загадковим чином зникли. јле 1991-го року зТ¤вилась перша " нига памТ¤т≥ Ѕабиного яру" Ч це джерело ≥ стало останн≥м, що п≥дштовхнуло мене на повторне (по памТ¤т≥!) написанн¤ роману, ¤кий ¤ завершив на початку лютого 1992-го року. Ћегко порахувати, що матер≥ал на роман у 6 авторських аркуш≥в (140 стор. машинопису) ¤ збирав 1991 Ч 1968 = 23 роки свого житт¤! Ѕ≥льш≥сть цих л≥т ¤ був дитиною, але ¤кщо би про мою надм≥рну зац≥кавлен≥сть такими темами пров≥дали компетентн≥ органи Ч пов≥рте, вони би мене не приголубилиЕ “ому ¤ н≥¤ких запис≥в не робив, а все запамТ¤товував.

Ќу що, переконливо? јле ж це Їдиний приклад! ’≥ба н≥?..

ƒавайте подив≥мось на ≥нший тв≥р Ч на "цеглину", видану у ћоскв≥, сп≥льний з ќлегом јвраменком роман "¬ласть молнии" [***]. «алишимо першу частину роману, д≥¤ ¤коњ розгортаЇтьс¤ у вигаданому св≥т≥. ƒл¤ написанн¤ другоњ частини (альтернативна ≥стор≥¤  ињвськоњ –ус≥ час≥в завоюванн¤ Ѕати¤) мен≥ довелось, не враховуючи р≥зного журнально-брошурного "др≥бТ¤зку", придбати ≥ опрацювати:

1. 2 томи "≤стор≥њ ”крањни-–уси" ћихайла √рушевського;

2. ≤сторичну працю Ћевка ¬ойтовича "”д≥льн≥ кн¤з≥вства –юрикович≥в ≥ √едем≥нович≥в" з таблиц¤ми родоводу вс≥х руських кн¤жих род≥в;

3. ѕ≥дручник ≥стор≥њ Ќаталки ѕолонськоњ-¬асиленко;

4. јтлас "≤стор≥¤ костюму";

5. —≥дур (Їврейський молитовник);

6. ≤люстрований атлас " ињв давн≥й ≥ сучасний".

“акож мен≥ довелось в≥дв≥дувати 4-м≥с¤чн≥ курси ≥вриту при ульпан≥, придбати там комплект п≥дручник≥в та ≥врит-рос≥йський словник Ч оск≥льки без цього розробити "п≥дж≥н-≥врит" (навмисно "викривлений" за певними правилами ≥врит Ч мова одного з героњв) на баз≥ в≥рних мовних конструкц≥й було неможливо.  р≥м того, мен≥ потр≥бно було в≥дшукати в≥дпов≥дн≥ молитви у —≥дур≥ ≥ вкласти одну з них в уста одн≥Їњ героњн≥ Ч а без знанн¤ ≥вриту бодай на р≥вн≥ "алеф" (початковий) це було би неможливо.

[Ћ≥ричний в≥дступ. Ќепосв¤ченому може здатис¤, що вигадати не≥снуючу мову найфантастичн≥шого геро¤ дуже легко. ¬≥зьмемо мову зв≥р≥в у казц≥ про ƒоктора јйболить: " арабук≥-марабук≥-бу! јбуза-мабуза-бах". јбо згадайте "новомову"  ошен¤ти на ≥мТ¤ √ав: "Ћьол¤-мальол¤!" ’≥ба щось таке важко вигадати? ” т≥м-то й р≥ч, що "вигадки з голови" вигл¤дають або ¤к нем≥чне дит¤че белькот≥нн¤ Ч доречне лише у дит¤чих творах, Ч або ¤к щось штучне. ј щоб мова, наприклад, прибульц¤ з јльфи ÷ентавра була орган≥чною, використовуЇтьс¤ м≥шанина ≥снуючих людських мов або трансформац≥¤ одн≥Їњ. «окрема, брати —тругацьк≥ залюбки використовували дл¤ таких ц≥лей ¤понську.]

ј до зал≥в ≤сторичного музею, де експонувалис¤ матер≥али ≤’-’≤≤≤ стол≥ть (макети м≥сцевост≥, зразки зброњ, предмети побуту, прикраси, календар словТ¤н тощоЕ), ¤ ходив ст≥льки, що насамк≥нець догл¤дачки зал≥в дозволили мен≥ не купувати квитки, а приходити до них просто так, задурно Ч бо вони бачили, що ¤ щось наполегливо вивчаю, конспектую й замальовую. ўоправда, "¬ласть молнии" ми написали всього за р≥к, а продовженн¤ ¤ майже сам (за виключенн¤м чорнеток перших 5-ти глав) зробив за п≥врокуЕ јле ж ск≥льки матер≥алу було опрацьовано, ви бодай приблизно у¤вили?

Ќу, то ви й дос≥ вважаЇте, що письменникам "нав≥ть не треба б≥гати збирати матер≥ал"?..

4. "Е¤кщо це не комерц≥йна таЇмниц¤, розм≥р грошовоњ винагороди в≥д видавц¤".

Ќе люблю, коли мен≥ зазирають до кишен≥ Ч тому сам н≥коли не ц≥кавлюс¤ конкретними зароб≥тками ≥нших. јле знов-таки, короткою в≥дпов≥ддю можна лише збудити "нездоров≥ ≥нтереси" респондент≥в. “ож давайте порахуЇмоЕ

«агалом, система обрахунку гонорар≥в не Ї секретною. «а цив≥л≥зованими нормами, автору належить 10% в≥д вартост≥ всього накладу книжки за гуртовою ц≥ною. якщо видавництво непор¤дне (або це Ч б≥дна украњнська "контора"), то воно може запропонувати лише 5% в≥д гуртовоњ вартост≥ накладу; ¤кщо тоб≥ плат¤ть "по-царськи" Ч запропонують 15-20%.

¬≥зьмемо м≥й роман "ƒвоЇ в чужому дом≥" [***] Ч лауреат ≤ конкурсу "«олотий Ѕабай". ѕопервах книжка видавництва "‘акт" продавалась в магазинах за 4,50 грн. «наючи, що у роздр≥бн≥й торг≥вл≥ продавц≥ "накручують", ¤к правило, 50% в≥д гуртовоњ вартост≥, легко д≥йти висновку, що гуртова ц≥на 1 прим≥рника книжки Ч 3,00 грн. Ќаклад ц≥Їњ книги Ч 1000 прим≥рник≥в, отже, любител≥ зазирати до чужоњ (моЇњ!) кишен≥ можуть легко порахувати, що гуртова ц≥на всього накладу книги “имура Ћитовченка "ƒвоЇ в чужому дом≥" Ч 3000 грн., а йому був виплачений гонорар за книгу:

Ч 150 грн. (¤кщо в≥н п≥дписав догов≥р на "б≥дних" умовах 5%);

Ч 300 грн. (¤кщо в≥н п≥дписав догов≥р на "середн≥х" умовах 10%);

Ч 600 грн. (¤кщо в≥н п≥дписав догов≥р на "щедрих" умовах 20%).

¬≥зьмемо дл¤ прикладу середню цифру (300 грн.) ≥ под≥лимо на час роботи над романом (1 р≥к, або 12 м≥с¤ц≥в). “аким чином, середньом≥с¤чний гонорар письменника “имура Ћитовченка за лауреатський роман Ч 25 гривень на м≥с¤ць. Ќав≥ть ¤кщо врахувати, що це був 2000 р≥к, ¤к вважають шановн≥ панове респонденти, багато це чи мало? ≤ загалом, чи багато з них погод¤тьс¤ працювати за 25 грн. на м≥с¤ць?..

≤нший приклад. ўоб видати власним коштом свою першу книгу, вже згаданий роман "ƒо комун≥зму залишалось рок≥в пТ¤тнадц¤ть-двадц¤ть", авторов≥, за в≥дсутност≥ цих кошт≥в, довелось позичити в "нового украњнц¤" г≥гантську суму у 200 долар≥в, в≥ддавати ¤к≥ було би н≥чим. ("Ќов≥ украњнц≥" не надто церемон¤тьс¤ з молодими письменниками, тому п≥д заставу тих $200 були поставлен≥ або голова письменника, або його квартира Ч на виб≥р.) Ќа т≥ $200 були видан≥ розк≥шн≥ 150 прим≥рник≥в роману, отже, 1 прим≥рник коштував близько $1,3, або, по курсу долара станом на 1996 р≥к Ч близько 2,60 грн. –одина просто жахнулас¤ в≥д такого "кроку молодого ≥д≥ота". јле прочитавши роман, розчулен≥ родич≥ спитали: "„им тоб≥ можна допомогти?" ƒал≥, книжка давалась "напрочит" знайомим ≥ знайомим знайомих, ≥ њњ пропонувалось купити за 5 грн. ¬с≥ читач≥ були наст≥льки вражен≥ романом, що вс≥ одразу платили 5 грн. ≤ найц≥кав≥ше Ч н≥хто пот≥м не повертав книгу з претенз≥¤ми.

ѕродавши таким чином половину накладу за подв≥йну ц≥ну, автор повернув шалений борг у $200 "новому украњнцю". –ешта книг була подарована маститим письменникам, приймальн≥й ком≥с≥њ —п≥лки письменник≥в, випадковим гост¤м (наприклад, послу Ќ≥меччини в ”крањн≥), а також тим, з кого просто неможливо було вз¤ти грош≥ (наприклад, особисто ¤ подарував книгу кињвському бомжу, колишньому сан≥тару швидкоњ, котрий розкопував "результати"  урен≥вськоњ трагед≥њ). "Ќовий украњнець" сказав авторов≥: "ћолодець! Ћюблю тих, хто вм≥Ї ризикнути й виграти. Ѕери соб≥ 100 долар≥в у подарунок!" ќтже, це був, здаЇтьс¤, занадто щедрий гонорар Ч 50% в≥д гуртовоњ ц≥ни накладу книжки!!! јле ¤кщо врахувати, що над книгою ¤ працював ц≥лих 24 роки (в≥д початку збору ≥нформац≥њ у 1968 роц≥ до завершенн¤ роману у 1992 роц≥), вийде, що р≥к моЇњ роботи коштував лише $4,1(6)~$4,2Е

÷≥каво, чи погодились би нев≥дом≥ мен≥ респонденти працювати на ¤к≥йсь посад≥, отримуючи по 4 долари на р≥к?! ќй Ч були ж ≥ще перевиданн¤ романуЕ “ак, у 1998 роц≥ його опубл≥кував один журнал, та це сталос¤ саме п≥д час ф≥нансового обвалу, тож весь наклад журналу було заарештовано за борги видавництва, ≥ ¤ ледь-ледь викупив за власний кошт "л≥вим чином" пару пачок того журналуЕ Ѕуло ≥ третЇ виданн¤ Ч у розк≥шн≥й зб≥рц≥ "јнтолог≥¤ украњнського жаху", що коштувала у  иЇв≥ на ѕетр≥вц≥ аж 39 грн. за штуку Ч а м≥й роман за обс¤гом склав 1/8 частину антолог≥њ! ѕроте видавництво за це не заплатило мен≥ ан≥ коп≥йки Ч просто дозволило придбати в них 1 пачку (4 грубезн≥ томи) за гуртовою ц≥ною Ч 25 грн. ќтже, з перевиданн¤ роману ¤ не мав ан≥ коп≥йки.

Ќарешт≥, газетно-журнальн≥ гонорариЕ ўо ж, трапл¤ютьс¤ й так≥. ќстанн≥й гонорар заплатив мен≥ один сучасний журнальчик за одне з моњх початкових опов≥дань ("≤нопланет¤нин у метро" [***]), Ч аж 18 грн.! ÷е ну ду-у-уже багато, еге ж?..

Ќе бачив ¤ надто вже великих гонорар≥в ≥ в≥д рад¤нськоњ влади (а почав ¤ публ≥куватис¤ у 1989 р.): за перш≥ своњ три фантастичн≥ опов≥данн¤, опубл≥кован≥ в газет≥ "ћолода гвард≥¤" (наприклад, оте саме "≤нопланет¤нин у метро"), отримував десь по 5-6 рад¤нських карбованц≥в. ƒал≥ настала Ќезалежн≥стьЕ

ќтже, повторюю: не розум≥ю, зв≥дки в респондент≥в у¤вленн¤ про велик≥ статки письменник≥в! ¬арто прийти до Ќац≥ональноњ сп≥лки письменник≥в ”крањни та послухати охканн¤ та скарги на житт¤ наших "старц≥в" Ч ≥ вс≥ вигадки про добре житт¤ митц≥в слова розв≥ютьс¤ на поп≥л! ¬они-то за рад¤нських час≥в отримували справд≥ непогано Ч бо њхн≥ книжки виходили м≥льйонними накладами. «в≥дси й гонорариЕ ƒо реч≥, у сус≥дн≥й –ос≥њ з гонорарами зараз краще Ч ≥ все з-за тих самих наклад≥в. “амтешн≥ видавництва випускають "пробн≥ тираж≥" книжок письменник≥в початк≥вц≥в не 1 тис. прим≥рник≥в, а м≥н≥мум 50 тис. ” роздр≥бн≥й торг≥вл≥ рос≥йськ≥ книжки коштують 4-5 грн. якщо врахувати теоретично б≥льш≥ витрати на транспортуванн¤ книжок з –‘ через кордон, виходить, гуртова ц≥на 1 прим≥рника рос≥йськоњ книжки у наш≥й валют≥ Ч 2,0-2,5 грн., всього "пробного" накладу Ч 100-125 тис. грн. “аким чином, ¤кщо видавництво "середнЇ" та "пор¤дне", воно мусить виплатити письменников≥ з "пробного" накладу 10-12,5 тис. грн., або у тверд≥й валют≥ Ч $1,9-2,4 тис. за книжку. ÷е не украњнськ≥ 300 грн.=$57, чи не так?..

ќтже, невеличкий розм≥р письменницьких гонорар≥в у р≥дн≥й ”крањн≥ по¤снюЇтьс¤ довол≥ легко Ч низькими накладами. «а час членства в Ќ—ѕ” ¤ брав участь у похованн≥ багатьох украњнських письменник≥в. ≤ ¤ на власн≥ оч≥ бачив њхн≥ злидн≥. ƒехто годуЇтьс¤ з городу в сел≥, дехто не витримуЇ ≥ к≥нчаЇ самогубством. ¬≥рте, не в≥рте, але це страшн≥ реал≥њ. ¬т≥м, становище поступово зм≥нюЇтьс¤: ¤кщо наприк≥нц≥ 90-х рок≥в минулого стол≥тт¤ "пробн≥" наклади були майже скр≥зь 1 тис. прим≥рник≥в, то зараз усе част≥ше зустр≥чаютьс¤ "пробники" у 2-3 тис. ≥ нав≥ть 5 тис. прим≥рник≥в. ¬≥дпов≥дно зростають ≥ гонорари: теоретично, в середньому до 600-900 грн. ≥ нав≥ть 1500 грн. за в≥дпов≥дний наклад. ’оча соб≥варт≥сть украњнських книжок, на ¤ку виход¤ть державн≥, а не комерц≥йн≥ в≥тчизн¤н≥ видавництва (7-10 грн. гуртом) не лишаЇ жодноњ над≥њ на конкурентоспроможн≥сть нашоњ книгиЕ

јле нав≥ть у –ос≥њ (не кажучи про ”крањну) далеко не вс≥ письменники видають 1 книгу за 3-4 м≥с¤ц≥, скаж≥мо прот¤гом 30-40 рок≥в (щоб за ц≥ роки отримати в≥дпов≥дн≥ грош≥), письменники зазвичай чимось "п≥дробл¤ють на житт¤": редагують чуж≥ твори (пок≥йний Ѕорис Ўтерн), засновують видавництва (брати ¬≥тал≥й та ƒмитро  апранови), пишуть реценз≥њ, виступають в рол≥ л≥тературних агент≥в (√.Ћ. ќЋƒ≤), виступають з лекц≥¤ми, викладають у вузах тощо.

я не маю вищоњ гуман≥тарноњ осв≥ти, тож найрозповсюджен≥ш≥ шл¤хи (редактура, викладацька д≥¤льн≥сть) дл¤ мене недоступн≥. “ож ¤ п≥дробл¤ю на житт¤ журнал≥стикою, оск≥льки в нењ принцип той самий, що ≥ в л≥тератур≥ ("–озкажи ц≥каву ≥стор≥ю!") Ч пов≥рте, воно зовс≥м непогано.

5. " оротко розкаж≥тьЕ з ¤кими труднощами ¬ам доводитьс¤ з≥ткатис¤, ¤к у процес≥ написанн¤, так ≥ "проштовхуванн¤" та реал≥зац≥њ книг".

ќдразу зазначу, що "проштовхуванн¤" та реал≥зац≥¤ книг Ч це, за гамбурзьким рахунком, не справа письменника. "ѕроштовхуванн¤м" та реал≥зац≥Їю книг письменники змушен≥ займатис¤, лише ¤кщо йдуть шл¤хом самвидаву. я також займавс¤ "видавництвом самого себе" у трьох випадках:

1) ÷≥лком виправдано на позичен≥ "нового украњнц¤" $200 видав свою найпершу книгу, бо п≥сл¤ того д≥став ц≥лий р¤д переваг:

Ч став "письменником з книгою", ¤кий у нашому письменницькому середовищ≥ ц≥нуЇтьс¤ б≥льше, н≥ж "письменник без книги";

Ч мав що подати приймальн≥й ком≥с≥њ Ќац≥ональноњ сп≥лки письменник≥в ”крањни;

Ч мав на руках додатковий "аргумент" щодо привабливост≥ виданн¤ твор≥в перед московським видавництвом "≈ксмо", що саме розгл¤дало на предмет виданн¤ наш з ќлегом јвраменком роман "¬ласть молнии" (а ћосква платить письменников≥ кращеЕ);

Ч дов≥в, що моњ книжки можуть продаватис¤ ≥ принаймн≥ самоокуповуватись нав≥ть в умовах ”крањни;

Ч набув необх≥дного й дорогоц≥нного досв≥ду.

2) ¬идав власним коштом видав невеличкий наклад новели "ƒульц≥не¤": за нењ ¤ отримав м≥жнародну украњно-н≥мецьку л≥тературну прем≥ю ≥м. ќлес¤ √ончара Ч проте формат прем≥њ такий, що вона даЇтьс¤ за твори, надрукован≥ у пер≥одиц≥ ("ƒульц≥нею" опубл≥кував журнал " ињв" у 1999 роц≥), а у книжному формат≥ твору не мав, оск≥льки н≥мецька сторона й дос≥ (5 рок≥в посп≥ль!) не випустила нав≥ть зб≥рку лауреатських твор≥в прем≥њ.

3) Ѕрав участь у перш≥й самвидав≥вськ≥й зб≥рц≥  лубу любител≥в фантастики "„умацький шл¤х" ¤к його президент Ч зб≥рку ф≥нансували њњ учасники-члени  Ћ‘. ƒл¤ мене ц¤ публ≥кац≥¤ визначною не була, проте ¤ мусив п≥дтримати товариш≥в.

” принцип≥, реал≥зац≥Їю своњх книжок письменник також може займатись, ¤кщо отримуЇ в≥д видавництва гонорар "натурою" Ч себто, книжками. Ќаприклад, 10% в≥д накладу 1000 прим≥рник≥в Ч це лише 100 шт. книжок. Ќе так вже й багато, можна продати самотужкиЕ а можна й на автографи роздати! Ќаприклад, "бабањвський" роман "ƒвоЇ в чужому дом≥" ¤ вз¤в у "«еленому ѕс≥" (продюсерська агенц≥¤ брат≥в  апранових) саме книжками. јле не продавав њх (мене годуЇ журнал≥стика) Ч пачки книжок вистачило на пару рок≥в, аби роздавати автографи та дарувати на творчих вечорах.

ўо ж до реальних труднощ≥вЕ

¬ажко "робити себе", що називаЇтьс¤, "з нул¤". я Ч справжн≥й made self man, бо пок≥йний м≥й батько (царство йому небесне!) був простим роб≥тником-ливарником, мати Ч перес≥чним ≥нженером-економ≥стом, отже, жодноњ "волохатоњ лапи" в мене не було. “им паче, у царин≥ л≥тератури. ћоже, ¤ погано "зробив себе" Ч та це вже ≥нша р≥чЕ

¬ажко було заробл¤ти на перший св≥й компТютер: дл¤ цього у 1994-95 роках ¤ прот¤гом 7-ми м≥с¤ц≥в, по 6 дн≥в на тиждень, в робочий та неробочий час у будь-¤ку погоду розвозив м≥цн≥ та безалкогольн≥ напоњ по комерц≥йним к≥оскам, отримуючи в середньому $10 на тиждень, оминаючи ≥ рекет, ≥ м≥л≥ц≥ю. ѕри цьому у пров≥дному науковому заклад≥ ”крањни Ч ≤нститут≥ електрозварюванн¤ ≥м. ™.ќ. ѕатона Ч ¤ отримував ¤к пров≥дний ≥нженер лаборатор≥њ удв≥ч≥ меншеЕ јле так ¤ не т≥льки годував родину, але й на перший компТютер накопичував. ј придбавши старенький IBM-XT (на пр≥звисько "Ћапотусик"), основн≥ вузли ¤кого були 1985 року випуску, почав нарешт≥ "працювати головою" Ч набирати в електронному вигл¤д≥ художн≥ твори та журнал≥стськ≥ статт≥. "Ћапотусик" остаточно згор≥в через п≥вроку, та ¤ встиг перевести в електронний вигл¤д багато текст≥в, випустив першу книгу, продав сп≥льний з ќлегом јвраменком роман до ћоскви ≥ купив новий, б≥льш сучасний компТютер. ’то хоче, завжди може повторити м≥й шл¤х. ўоправда, сумн≥ваюс¤, що незнайом≥ респонденти вважатимуть йог таким вже легкимЕ

¬ажко сид≥ти "без книжок", ≥ не мен≥ одному: в лютому 2004 року дек≥лька письменник≥в, у т.ч. ≥ ¤, спалили невидан≥ рукописи п≥д ст≥нами  аб≥нету м≥н≥стр≥в ”крањни на знак протесту проти пол≥тики ур¤ду щодо книговиданн¤ [***]. ” мене от жодноњ авторськоњ книги не вийшло з 2000 року. ” 2002 роц≥ мало вийти аж дв≥, та видавництво тод≥ прогор≥ло на парламентських виборах (на виданн≥ аг≥тац≥йних матер≥ал≥в), ≥ "розб≥рки" т¤гнутьс¤ й дос≥. ќстанн¤ колективна книжка за моЇњ участ≥ Ч "’’ век, запомни нас такими" (там Ї мо¤ статт¤ на л≥тературну тему), це трохи вт≥шаЇ. ѕроте за 2000-05 роки ¤ непогано попрацював у журнал≥стиц≥, тож перерви не шкода.

 р≥м того, ¤ давно вже знаю, що моњ твори д≥стають визнанн¤ рок≥в через 5-10 п≥сл¤ написанн¤. Ќаприклад, новела "ƒульц≥не¤" [***] написана у 1989-90 роках, тод≥ ж видавництво "ћолодь" в≥дрецензувало њњ ¤к "особливо низькохудожню". ” 1999 роц≥ новелу надрукував журнал " ињв" (а там не¤к≥сну прозу просто не публ≥кують!), а у 2000 роц≥ ¤ отримав за "ƒульц≥нею" м≥жнародну л≥тературну прем≥ю Ч через 11 рок≥в п≥сл¤ написанн¤. ј оск≥льки попереду в письменника в≥чн≥сть Ч нема чого квапитись.

ўо ≥ще важко? “а просто бути письменником в ”крањн≥! Ѕо це Ч надто дорого: Їмн≥сть потенц≥йного ринку в ”крањн≥ Ч неповних 50 млн. людей, ринку в –ос≥њ Ч 300 млн. людей. ќтже, нав≥ть при нин≥шньому стан≥ речей, потенц≥йно книги в ”крањн≥ можуть видаватис¤ вшестеро меншим накладом, н≥ж у –ос≥њ. «в≥дси й гонорари украњнських письменник≥в завжди будуть пропорц≥йно меншими. «авжди Ч ¤кщо не зм≥нити державну пол≥тику (насамперед, митну) щодо завезенн¤ книжок в ”крањну.

ј щодо важкост≥ при написанн≥ Ч себто, у процес≥ творчост≥Е «наЇте, тут становище аж н≥¤к не зм≥нилос¤: що за рад¤нських час≥в ¤ був початк≥вцем, вдень працював в ≤≈« ≥м. ™.ќ. ѕатона, а по ночах або уривками на робот≥ писав твори Ч що зараз вдень займаюс¤ журнал≥стикою, а по ночах пишу т≥ сам≥ твориЕ ѕросто бажано менше спати Ч тод≥ б≥льше писатимеш. ƒо роботи по 25 годин на добу, по 8 дн≥в на тиждень звикаЇш швидко. ћаю на уваз≥, знов-таки, також оту непом≥тну роботу по "збиранню матер≥ал≥в". ѕисьменник мусить бути щомит≥ в≥дкритим дл¤ житт¤, всотувати його кожною кл≥тиною т≥ла Ч тод≥ й лише тод≥ в нього щось, може, ≥ вийде. ѕарочка пристойних роман≥в, наприклад, за ¤к≥ не соромно перед людьми та ¬севишн≥м. як казав ¬олодимир ¬исоцький: "ћне есть чем оправдатьс¤ перед ЌимЕ"

ѕопри доброзичливе ставленн¤ до письменник≥в переважноњ б≥льшост≥ наших людей, важко буваЇ зустр≥чати неспод≥ваний спротив. Ќаприклад, мен≥ ¤кось трапилась на життЇвому шл¤ху така соб≥ шк≥льна вчителька л≥тератури, в ¤коњ були знайом≥ нав≥ть у видавництв≥ "ћолодь", котра вз¤лас¤ поспри¤ти мен≥ з виданн¤м твор≥в. ѕроте через м≥с¤ць усе повернула, кинувши "через губу": "¬ы знаете, молодой человек, ¤ воспитана на произведени¤х Ѕунина Ч а у вас кака¤-то фантастикаЕ Ёто же не литература!"

ƒовелос¤ ¤кось долати нав≥ть спротив родини Ч це коли ¤ позичав в "нового украњнц¤" $200 на виданн¤ роману. јле пот≥м мати з≥ сл≥зьми на очах казала мен≥: "—инку, ¤ ж не знала, що тво¤ книга Ч саме про це! я ж не знала, що ти запамТ¤тав слова, почут≥ в≥д мене ст≥льки рок≥в томуЕ" јналог≥чно про це не знав б≥льше н≥хто, окр≥м мене й Ѕога. Ќе знав, що 5-р≥чний хлопчик почав розкопувати правду про те, про що доросл≥ вол≥ли забути. Ќ≥хто не знав, що своњм романом ¤ обжену ќлександра јн≥с≥мова з його документальним " урен≥вським апокал≥псисом", що цей роман прочитають ≥ оц≥н¤ть митц≥ з≥ св≥товим ≥мТ¤м ≥ (бо¤зко сказати!) сприйматимуть мене ¤к р≥вного достойникаЕ ўо завд¤ки цьому роману, робота над ¤ким була один раз "оплачена" у розм≥р≥ $4,2 за р≥к, ¤ дек≥лька раз≥в отримуватиму дуже престижну роботу (включаючи посаду прес-секретар¤ м≥н≥стра)? ўо знов-таки завд¤ки роману та отриманим при його п≥дготовц≥ в≥домост¤м ¤ колись стану в нечисленн≥ р¤ди оборонц≥в, ¤к≥ протисто¤ли американському "ƒжойнту" в його божев≥льних нам≥рах побудувати в Ѕабиному яру общинно-культурний центр з концертним залом та ресторанчиком? ўо цей роман загалом переверне усе моЇ житт¤?!

ј ще важко отримувати "в≥длупи" в≥д рецензент≥в, ¤к≥ беззаперечно лають твори, про ¤к≥ ти знаЇш, що вони варт≥ б≥льшого. Ќу, що поробиш: таке треба перетерп≥ти й не зламатис¤. ¬решт≥-решт, перед письменником Ч в≥чн≥сть, а у в≥чност≥ н≥кого не ц≥кавить, ¤к ти страждав ≥ через що пройшов.

” в≥чност≥ ц≥каво Їдине Ч дос¤гнутий тобою результат. ¬се ≥нше Ч др≥бниц≥, не варт≥ уваги.

* * *

—под≥ваюсь, ¤ зм≥г задовольнити ц≥кав≥сть респондент≥в ≥нтернет-газети "ѕро—в≥т"? ѕринаймн≥, ¤ дуже старавс¤Е

ўиро,

“имур Ћитовченко,
письменник-фантаст ≥ журнал≥ст

3-6 березн¤ 2005 року



Hosted by uCoz

© “имур Ћитовченко. ¬сi права застереженi у в≥дпов≥дност≥ до «аконодавства ”крањни. ѕри використаннi посиланн¤ Ї обов'¤зковим. (’оча всiм вiдомо, що "копi-райт" розшифровуЇтьс¤ або "копiювати праворуч", або "зкопiйовано вiрно", тож до збереженн¤ авторських прав нiхто серйозно не ставитьс¤... ј шкода!)
якщо ¬и знайшли цю сторiнку через ¤кусь пошукову систему i просто вiдкрили њњ, то скорiш за все, нiчого не знаЇте про автора даного тексту. “ак це легко виправити, мiж iншим! ƒавiть тут, i всеЕ