≈волюц≥¤
” пошуках ун≥версал≥зму

≤ швець, ≥ жнець, ≥Е

„ас в≥д часу люди створювали р≥зн≥ реч≥, ¤к≥ могли з усп≥хом виконуватис¤ дл¤ зовс≥м р≥зних ц≥лей. ўоправда, далеко не завжди таке поЇднанн¤ ви¤вл¤Їтьс¤ вдалимЕ бо досить часто результат не викликаЇ н≥чого, окр≥м усм≥шки.

“имур Ћитовченко

як сказано у дит¤чому в≥ршику, що ложка Ч це ложка, а к≥шка Ч то к≥шка. ўе у першому клас≥ школ¤р≥в привчають до думки, що три ¤блука не можна додавати до пТ¤ти груш, бо це Ч р≥знор≥дн≥ предмети. ≤ нав≥ть коли хтось каже, що результат такоњ хибноњ математичноњ операц≥њ Ч в≥с≥м фрукт≥в, вчитель все одно заперечуЇ: У÷е нев≥рно!Ф

јле ж саме житт¤ наше Ї багатогранним, тому й не дивно, що час в≥д часу зТ¤вл¤ютьс¤ люди, котр≥ залюбки схрещують зав≥домо несхрестиме. ’оча результат буваЇ оковирним далеко не завждиЕ

”бити можна чим завгодно

ћабуть, першим Увинах≥дником-рац≥онал≥заторомФ под≥бного штибу можна вважати прадавню мавпу, ¤ка вз¤ла до лап уламок г≥лки й дот¤гнулась ним до того-таки ¤блука (а може, й до помаранча або до банана Ч хтозна), що росло занадто високо. –езультат мавп≥ ¤вно сподобавс¤, ≥ примат б≥льше не випускав п≥д≥брану г≥лку з лап зам≥сть того, аби вона спок≥йно соб≥ трухл¤в≥ла у куп≥ л≥сового см≥тт¤. ≤нш≥ мавпи цей результат швиденько змавпувалиЕ Ќасл≥дки в≥дом≥: прадавн¤ згра¤ мавпочок перетворилис¤ на товариство давн≥х людей, озброЇних палками-копалками та дубинками дл¤ полюванн¤.  оротше, почавс¤ розвиток цив≥л≥зац≥њ.

Ќаступний крок людство зробило, мабуть, завд¤ки одв≥чному руш≥Їв≥ прогресу Ч в≥йн≥.  оли одне племТ¤ нападало на ≥нше, чим оборон¤лос¤ перше племТ¤? “очно: за в≥дсутн≥стю ≥ншого Ч згаданими вище палками-копалками ≥ дубинками. Ќе секрет, що збро¤ ¤к така народилас¤ з≥ знар¤дь прац≥. ¬арто лише згадати Убойов≥ косиФ, Убойов≥ топориФ, або Убойов≥ ц≥пиФ. « ≥ншого боку, шабл≥ та меч≥ народилис¤ з≥ звичайного ножа, кистен≥, моріенштерни та нунчаки Ї модиф≥кац≥¤ми ц≥па, тризуб Ч с≥льськогосподарських вил ≥ т.≥н. “ак що коли ¤к≥сь маленьк≥ бешкетники лупцюють одне одного по голов≥ подушками чи портфел¤ми, варто замислитис¤: а чи не призведе це рано чи п≥зно до по¤ви нев≥домих дос≥ вид≥в зброњ Ч Убойових подушокФ чи Убойових портфел≥вФ?..

« побутових речей ≥нод≥ робили не наступальну зброю, а засоби оборони. ¬≥домо, що гусити ≥ њхн≥ посл≥довники Ч таборити винайшли ориг≥нальну тактику веденн¤ оборонного бою: при загроз≥ нападу вони ставили вози у коло й обстр≥лювали супротивника з-за Уст≥нФ ≥мпров≥зованоњ круглоњ Уфортец≥Ф. «годом цю ж тактику скоп≥ювали американськ≥ п≥дкорювач≥ ƒикого «аходу. ј з чого т≥льки не р≥зномаст≥ революц≥онери п≥д час вуличних боњв!..

¬т≥м, не завжди побутов≥ предмети перетворювались на ту чи ≥ншу зброю Ч ≥нод≥ бувало навпаки. Ќаприклад, це стосуЇтьс¤ винайденн¤ де¤ких звичних дл¤ нас столових прибор≥в. ¬≥домо, що у середньов≥чч≥ мТ¤со њли руками за допомогою кинджал≥в. “ак тривало, доки знаменитий кардинал –ишельЇ, котрий небезп≥дставно побоювавс¤ замах≥в на своЇ житт¤, не звел≥в серверувати ст≥л спец≥альними тупими ножиками ≥з закругленими к≥нчиками, а заодно ≥ зменшеними подобами вил Ч виделками. ≤з ‘ранц≥њ ц¤ мода роз≥йшлас¤ по всьому св≥ту. “ак колишню зброю стали застосовувати у ц≥лковито мирних ц≥л¤хЕ ќт ¤кий вдалий приклад конверс≥њ!

—микни за вервичку Ч цил≥ндр в≥дкриЇтьс¤!

ƒостеменно нев≥домо, чи зТ¤вл¤лись у давнину ¤к≥сь ≥д≥отично-дивовижн≥ речов≥ комб≥нац≥њ: в≥дносно дороге кустарно-рем≥сниче виробництво навр¤д чи дозвол¤ло експериментувати у широких масштабах. “≥льки у нов≥ часи, з розвитком дешевшого фабричного виробництва й можлив≥стю поекспериментувати ситуац≥¤ почала поступово зм≥нюватись. “од≥ й виникли перш≥ ¤вно безглузд≥ синтетичн≥ винаходи.

ќсь, наприклад, побутова ситуац≥¤: за правилами вв≥чливост≥, зустр≥чаючись з кимсь, чолов≥к мусить трохи п≥дн¤ти капелюха над головою. ј ¤кщо л≥ньки Ч тод≥ ¤к бути?! ќт ≥ зТ¤вивс¤ капелюх-цил≥ндр з≥ спец≥альною вервичкою збоку: смикнеш за нењ Ч попереду цил≥ндру прочин¤тьс¤ малесеньк≥ дверц¤та, ≥ з них вискочить, на манер зозул≥ з ходик≥в, м≥н≥атюрна ф≥гурка чолов≥чка з≥ зн¤тим капелюхом. «в≥сно, широкого розповсюдженн¤ Уцил≥ндри дл¤ л≥нивихФ не набули, а њхн≥х власник≥в жорстоко осм≥¤ли тогочасн≥ газети, та все ж прецедент мав м≥сце.

”ваз≥ тогочасноњ публ≥ки пропонувалис¤ й ≥нш≥ ориг≥нальн≥ винаходи. ѕрим≥ром, що можна сказати проЕ лорнет-мухоб≥йку? «даЇтьс¤, все н≥бито добре: варто лишень узр≥ти докучливу муху, ¤к береш лорнет за окул¤ри й ≥ншим к≥нчиком по мус≥ Ч л¤п!!! јле от проблема: чи побачить короткозора людина муху без допомоги окул¤р≥в, у цю мить затиснутих у руц≥?..

ј чи подобаЇтьс¤ вам в≥¤ло з ручкою, до ¤коњ прикр≥плений носовичок? —пекотно Ч обмахуйтесь в≥¤лом, холодно Ч с¤кайтес¤ в хустинку!  лас! јле ж пот≥м ус≥ оточуюч≥ матимуть змогу милуватис¤ вашими шмаркл¤миЕ Ѕр-р-р!

јбо ≥ще один ≥д≥отичний синтез: хтось додумавс¤ використовувати висок≥ дамськ≥ перуки, введен≥ в моду королевою ћар≥Їю-јнтуанеттою, дл¤ розташуванн¤ тамЕ гаманц¤ з гр≥шми. —правд≥, простуЇ дама вулицею, назустр≥ч ≥де жебрак, тож вона занурюЇ руку до перуки, вит¤гаЇ милостинюЕ ≤ цей винах≥д теж не приживс¤ ≥з зрозум≥лих причин: зал≥зши до гаманц¤, можна ненавмисно збити перуку з голови, тод≥ що Ч б≥гти додому ≥ знов с≥дати перед дзеркалом?!

≈лектрон≥ка йдеЕ

јле XVIII-XIX стол≥тт¤ вигл¤дати у пор≥вн¤нн≥ з нов≥тн≥ми часами просто ¤к Укв≥точкиФ, бо справжн≥ У¤г≥дкиФ синтезуванн¤ довелос¤ УзбиратиФ у ’’ в≥ц≥. ќсобливо, коли на сцену техн≥чного прогресу вступили м≥н≥атюрн≥ моторчики, датчики та р≥зна електрон≥ка. Ќу, хто зараз не знаЇ про механ≥чну щ≥тку Удл¤ л≥нивихФ, що сама чистить зуби?! јле цим Уелектрон≥зац≥¤Ф звичних предмет≥в далеко не обмежуЇтьс¤.

ќсь лише дек≥лька приклад≥в. —каж≥мо, ¤к привчити дитину правильно њсти? ƒуже просто: достатньо вмонтувати в руко¤тку виделки датчик з лампочкою, ¤ка ритм≥чно спалахуЇ чи згасаЇ за спец≥альною програмою.  оли лампочка горить, можна т¤гнути виделку до рота, коли згасаЇ Ч т≥льки жувати. ¬се просто, а корист≥ Ч ц≥лий вагон, бо, ¤к казали ≤льф ≥ ѕетров, ретельно пережовуючи њжу, ти допомагаЇш сусп≥льству!..

≤нша електронна УдуркаФ Ч датчик вологост≥, вмонтований уЕ пелюшки або п≥дгузники. ѕро мету цього синтезу не важко здогадатис¤: коли дитина Уп≥дмочить репутац≥юФ, п≥дгузника треба м≥н¤ти. “≥льки от, за багатов≥ковими спостереженн¤ми, д≥ти сам≥ сигнал≥зують про цей момент батькам за допомогою гучного Ууа-уа!Ф Ч нав≥що ж тод≥ майструвати сюди електрон≥ку?!

“акож знайшовс¤ любитель побаз≥кати за столом ≥зЕ власною тар≥лкою! ѕринаймн≥ вона (за допомогою вмонтованого у фарфур пристрою, зв≥сно!) може спитати у того, хто њсть: Уяк ви д≥йшли до такого житт¤?Ф або щось ≥нше. Ћюдина просто змушена давати розгорнут≥ в≥дпов≥д≥.

ћов свин¤ в калюж≥

’оча, треба зазначити, нер≥дко винах≥дники дають ус≥м чорт≥в ≥ без будь-¤коњ електрон≥ки.

Ќаприклад, був запатентований дуже серйозний предмет од¤гу Ч пасок одразу з 4-ма прикр≥пленими до нього панчохами! ≤де¤ дуже класна: ¤кщо одна з панч≥х пустила стр≥лку, ж≥нка може одразу ж скинути њњ та запхнути за пасок, а зам≥сть нењ д≥стати й над¤гнути ≥ншу. ’оча, з ≥ншого боку, одразу у¤вл¤Їтьс¤ натовп чолов≥к≥в, що спостер≥гають за сеансом Ушарового стриптизуФ, пускаючи слин≥Е

јбо ось спец≥альний винах≥д дл¤ тих, хто боњтьс¤ потонути, задр≥мавши у ванн≥: њњ треба зат¤гнути прозорою пл≥вкою, накачати воду п≥д нењ, на манер вод¤ного матраца, ≥ л¤гти зверху! Ќу, а дал≥ можна налити воду на пл≥вку ≥ по-свинському хроп≥ти у ц≥й Укалюж≥Ф, ск≥льки завгодно.

ј памТ¤таЇте цил≥ндр ≥з механ≥чним чолов≥чком? “ак от, любител≥ осучаснювати капелюх не перевелис¤ й дос≥! 1985-го р. у —Ўј винайшлиЕ капелюх-кондиц≥онер ≥з сон¤чними батарейками на пол¤х, ¤к≥ живл¤ть м≥н≥-охолоджувач.  р≥м того, на голову пропонували над¤гатиЕ невеличку д≥жку, аби мати можлив≥сть попити пивка, коли спрага замучить. јбо ж спец≥ально дл¤ театрал≥в Ч капюшон з б≥ноклем: на в≥дм≥ну в≥д капелюха, капюшон у прим≥щенн≥ скидати не обовТ¤зково.

ќдин з широков≥домих способ≥в удосконаленн¤ речей пол¤гаЇ в тому, щоб прилаштувати до них звичайну ручку. Ќаприклад, в≥дом≥ домашн≥ капц≥ з ручками Ч ними значно легше вбивати тарган≥в, н≥ж капц¤ми без ручок.  р≥м того, знайшовс¤ Урац≥онал≥заторФ, котрий запропонував оснащувати спец≥альними вушкамиЕ монети й купюри: мовл¤в, таким чином грош≥ можна нанизувати на ниточку ≥ привТ¤зувати до гаманц¤, аби вони не випали зв≥дти, або њх не вит¤гнули злод≥њ. ’оча ¤к бути ≥з загрозою втрати гаманц¤ разом з ус≥ма Уп≥дшитимиФ гр≥шми?..

«овс≥м особлива статт¤ Ч транспортн≥ засоби. «агальнов≥домим Ї вираз Увинайти велосипедФ, а от що можна сказати про спроби удосконалити його? ћ≥ж ≥ншим, хтось таки додумавс¤ почепити на ньогоЕ в≥трило! ÷е теж дл¤ л≥нивих: бо педал≥ ж не треба крутити. ј от ¤к гасати Уп≥д в≥триломФ м≥ськими вуличками, ¤к перекладати галси ≥ ходити курсом бейдев≥нд, автор Удвокол≥сного парусникуФ чомусь не подумав.

« ≥ншого боку, ≥снують своњ велосипеди також дл¤ Утруд¤гФ. ќдин з невтомних винах≥дник≥в додумавс¤ почепити до дит¤чого трикол≥сникаЕ газонокосарку, ≥нший Ч зам≥сть кол≥с накинутиЕ гусен≥! ¬т≥м, заради справедливост≥ треба зазначити, що на гусеневий х≥д переводили не т≥льки УвеликиФ, але також дит¤ч≥ кол¤ски.

ѕоЇднанн¤ непоЇднаного

УЌестандартне застосуванн¤ стандартних речейФ Ч то лише перший крок до справжньоњ творчост≥. Ѕо набагато ц≥кав≥шим Ї сполучанн¤ несум≥сних речей, ≥ коли це вдаЇтьс¤, результат буваЇ просто приголомшливим.

“ак сталос¤, наприклад, ≥з зал≥зобетоном. ≤стор≥¤ його по¤ви така. ” ’≤’ ст. почав широко пропагуватис¤ новий матер≥ал Ч цемент. «окрема, були спроби виготовл¤ти з цементу горщики дл¤ кв≥т≥в та невеличких дерев, проте вони не були достатньо м≥цними. ≤ ось один розумака додумавс¤ Уод¤гтиФ горщик у зал≥зний каркас, а щоби Уод≥жкаФ не зл≥тала ≥ не ≥ржав≥ла, замазав њњ ≥ззовн≥ тим же цементом. –езультат перевищив найсм≥лив≥ш≥ спод≥ванн¤ рац≥онал≥затора, й невдовз≥ запатентований ним зал≥зобетон буквально п≥дкорив св≥т.

≤нший приклад стосуЇтьс¤ ун≥версальних транспортних засоб≥в. Ќайперше вони народилис¤ у головах казкар≥в Ч згадайте ≥стор≥њ р≥зних народ≥в про летючий корабель. Ќа Утехн≥чнийФ р≥вень њњ п≥дн≥с французький письменник ∆уль ¬ерн: один з його героњв, –обур-«авойовник побудував автомоб≥ль, ¤кий при потреб≥ також м≥г плавати або л≥тати. јле реально ви¤вилось, що амф≥б≥¤ Ч штука дорога, а от њздить все ж таки г≥рше за звичайн≥ автомоб≥л≥ та плаваЇ г≥рше за корабл≥. “ож всюдиходи-амф≥б≥њ знайшли обмежене застосуванн¤ Ч головним чином, ¤к ун≥версальн≥ бойов≥ машини, що можуть долати складну перес≥чену м≥сцев≥сть. ўо ж до летючост≥, з цим взагал≥ було кепсько: танки занадто важк≥ дл¤ цього. ’оча, з ≥ншого боку, перед ≤≤ св≥товою в≥йною рад¤нськ≥ конструктори всерйоз (≥ небезусп≥шно!) займалис¤ створенн¤м летючого танка, ¤кий самост≥йно УпурхавФ на певну в≥дстань, а скинувши по приземленн≥ оперенн¤, знов перетворювавс¤ на звичайний танк.

ћожна було синтезувати транспортний зас≥бЕ з невеличким будиночком. “ак у середньов≥чч¤ виник дормез Ч велетенська карета, точн≥ше Ч ц≥лий д≥м на колесах, ¤кий пов≥льно т¤гнули не менш н≥ж п≥вдюжини коней. ” дормезах з комфортом подорожували знатн≥ дами з дек≥лькома служниц¤ми, гардеробом ≥ запасами питва та њж≥. ¬ епоху автомоб≥л≥в дормези зм≥нилис¤ л≥музинами, в салонах ¤ких також Ї р≥зн≥ розкош≥ Ч в≥д м≥н≥-бару до телев≥зора.

¬далий синтез

≤ все ж, не зважаючи на ¤вн≥ вигоди, ун≥версальн≥ предмети мають ¤вн≥ недол≥ки: у пор≥вн¤нн≥ з неун≥версальними аналогами вони занадто гром≥здк≥, а коеф≥ц≥Їнт корисноњ д≥њ кожноњ ≥з закладених у них функц≥ональних частин в≥дносно низький. —аме тому синтез р≥зних предмет≥в далеко не завжди Ї вдалим. ¬≥дтак одним з архетип≥в голл≥вудського к≥но став маразматичний невдаха-винах≥дник, котрий схрещуЇ, скаж≥мо, мильницю з електробритвою або греб≥нець ≥з фл¤жкою та л≥хтариком, а пот≥м безусп≥шно намагаЇтьс¤ продати свого недолугого УмонстрикаФ р≥зним компан≥¤м.

« ≥ншого боку, далеко не кожен синтез Ї безглуздим. ѕриклад вдалого сполученн¤, використовуваного у великих масштабах Ч ножик з лезами, що складаютьс¤. ј от ¤кщо до руко¤тки ножа можна сховати одне або дек≥лька лез, то чом би не сховати туди ≥ще щось?! Ћибонь, виход¤чи саме з цих м≥ркувань, ум≥льц≥ почали прилаштовувати до складаних нож≥в р≥зноман≥тн≥ в≥дкривачки, виделки, ложки, гачечки, ложечки, щипчики, ножиц≥, штопори, шила, пилочки, кусачкиЕ ¬ерхом досконалост≥ Ї швейцарський арм≥йський ножик, ¤кий м≥стить одразу пару дюжин додаткових ≥нструмент≥в. ’оча в≥н ¤вно програЇ звичайному ун≥версальному ножу (максимум на 3-4 ≥нструмента) у ¤кост≥: руко¤тка занадто важка й УпузатаФ, а ≥нструменти занадто мал≥, аби бути зручними у використанн≥.

≤нший приклад синтезу Ч Умузичн≥ комбайниФ, що почали розповсюджуватись у 50-х рр. ’’ ст. —початку вони, ¤к правило, м≥стили рад≥о та програвач, згодом до такого набору додавс¤ магн≥тофон. «араз ц≥ музичн≥ УмастодонтиФ навр¤д чи десь уц≥л≥ли, проте не варто вважати, що хрест був поставлений на сам≥й ≥дењ под≥бного синтезу. ¬ ≥ншому раз≥ зараз не зТ¤вл¤лис¤ б, наприклад, нерозТЇмн≥ в≥деодв≥йки (телев≥зор + в≥деомагн≥тофон) або системи в≥дтворенн¤ звуку ≥ зображенн¤ з р≥зних нос≥њв Ч наприклад, CD + VHS.

ѕроте комбайни бувають не т≥льки музичними, але й, прим≥ром, кухонними: тод≥ в одному пристроњ сполучаютьс¤ подр≥бнювач, терка, шатковка, сокодавилка, м≥ксер та ≥нш≥ кухонн≥ пристроњ.

Ќов≥тн≥ в≥¤нн¤

“а людська думка нездатна сто¤ти на м≥сц≥, отже час в≥д часу зТ¤вл¤ютьс¤ в≥домост≥ про нов≥ карколомн≥ винаходи. ƒо них можна см≥ливо в≥днести, наприкладЕ ун≥таз, котрий виконуЇ експрес-анал≥з сеч≥ Ув≥дв≥дувачаФ: штука, ¤к запевн¤ють винах≥дники, дуже зручна Ч бо одразу по завершенн≥ УпроцесуФ людина може д≥знатис¤ все про своњ бол¤чки, а заодно д≥стати рекомендац≥њ щодо коригуванн¤ д≥Їти.

Ќарешт≥, не можна не згадати нап≥влегендарн≥ шпигунськ≥ прилади, ¤к-то ручка-фотоапарат, кв≥тка-м≥крофон ≥ т.≥н. “ак≥ витребеньки мав на озброЇнн≥ не лише к≥ношний ƒжеймс Ѕонд, а й ц≥лком реальн≥ розв≥дники.

ƒо ¤вно Уджеймсбонд≥вськихФ розробок належить бюстгальтер, що у раз≥ потреби здатенЕ стр≥л¤ти двома невеличкими кульками. ≤нший охоронний зас≥б з числа нових Ч ж≥ноч≥ трусики, що голосно волають, коли њхню власницю хтось ущипнув за дупу. «Т¤вилис¤ також презервативи, що вм≥ютьЕ говорити, попереджаючи парочку коханц≥в про небезпечний УрежимФ статевого акту або про те, що латексний вир≥б порвавс¤.

јле справжн≥м в≥нцем сучасного ун≥версал≥зму став усе ж персональний компТютер. ƒавно минули часи, коли ≈ќћ вм≥ли лише рахувати ≥з шаленою швидк≥стю. “епер≥шн≥й ѕ  Ч це друкарська машинка, г≥гантська б≥бл≥отека, потужний зас≥б комун≥кац≥њ, пол≥граф≥чний, музичний та в≥деоцентр, граф≥чна станц≥¤ та бозна що ≥ще. ≤ все це Ч на баз≥ одн≥Їњ-Їдиноњ Узал≥з¤киФ в залежност≥ в≥д набору стандартних елемент≥в ≥ УпришитихФ програм.

ќт до чого дов≥в нас прогресЕ



Hosted by uCoz

© “имур Ћитовченко. ¬сi права застереженi у в≥дпов≥дност≥ до «аконодавства ”крањни. ѕри використаннi посиланн¤ Ї обов'¤зковим. (’оча всiм вiдомо, що "копi-райт" розшифровуЇтьс¤ або "копiювати праворуч", або "зкопiйовано вiрно", тож до збереженн¤ авторських прав нiхто серйозно не ставитьс¤... ј шкода!)
якщо ¬и знайшли цю сторiнку через ¤кусь пошукову систему i просто вiдкрили њњ, то скорiш за все, нiчого не знаЇте про автора даного тексту. “ак це легко виправити, мiж iншим! ƒавiть тут, i всеЕ