Тема
Куди ведуть “тканеві дороги”?..
Замiсть повернення вiтчизняного ринку тканин один з “китiв” нашого тканинного виробництва нацiлився на Європу
Колись “совки” не могли мрiяти про щось краще вiд якiсної, хоча й грубої тканини, розцяцькованої бридкими вiзерунками на жахливому тлi. Тепер ситуацiя змiнилася, проте “халтура” зустрiчається й досi. На жаль, українськi “кити” тканинного виробництва досить легко полишають вiтчизняний ринок…
Тимур ЛИТОВЧЕНКО
Хто в дитинствi не читав книжок Миколи Носова про пригоди Незнайки та його друзiв! До речi, перша глава першої ж книги розпочинається не з чого iншого, як з опису… модних тенденцiй, що панували у Квiтковому мiстi. Згадайте: хлоп'ятка завжди ходили у довгих брюках навипуск або ж у коротеньких штанятах на шлейках, дiвчатка полюбляли носити сукеньки з “пiстрявенької, яскравої матерiї”…
А от одяг головного героя казкового циклу — Незнайки заслуговує на трохи детальнiший опис: “Цей Незнайка носив ясний блакитний капелюх, жовтi, канарковi брюки й помаранчеву сорочку iз зеленою краваткою. Йому загалом подобались яскравi фарби”.
Про рожевого слона та фiолетових мавп
Якщо чесно, не зовсiм розумiю, як тлумачити таку зав'язку однiєї з найпопулярнiших радянських казок. Так, з одного боку, цей опис нiбито мав свiдчити про поганий смак героя: з точки зору стилю, такi кольори в одязi не надто добре сполучаються. Але з iншого… нi, чесне слово, мiж рядкiв (що для “совкового” лiтературного твору нормально) тут вгадується справжня туга за теплими й нав
iть “гарячими” кольорами, яких дуже не вистачало на тлi сiрого буденного життя.Радянськi люди пережили революцiю, громадянську й Вiтчизняну вiйни, “посадки” до таборiв i раптовi звiльнення, падiння i вiдродження, коли елементарнi людськi цiнностi приносилися в жертву високим iдеям. Тут найчастiше треба було дбати про найнеобхiднiше для виживання, а кольори та фасони одягу — то це, як кажуть, “панськi витребеньки”! Як анекдот, в школi нам розповiдали про боротьбу комсомольцiв 20-х рокiв iз “мiщанством” в одязi: мовляв, тодiшнi комсомольцi звикли до сiро-зелених гiмнастiрок та шинелей i зовсiм забули про те, що В.I. Ленiн носив… костюм-трiйку i червону краватку у бiлий “горох”!
Смiх смiхом, але найяскравiшим елементом повсякденного одягу радянської дитини, на вiдмiну вiд казкових малюкiв, був криваво-червоний пiонерський галстук, у парадних випадках доповнений бiлою сорочкою чи блузкою. Навiть шкiльна форма за часiв пiзнього “застою” з синьої перетворилася на брунатну! I боронь Боже вiдхилитися вiд “стандарту”
… А чи пам'ятаєте чорнi або лiловi труси, якi вiд поту линяли, лишаючи на тiлi подiбнi до синцiв плями? Хтозна, якими барвниками фарбувалася та тканина: либонь, чорними або ж фiолетовими чорнилами. А “вiчносiра” постiльна бiлизна?! А мiж iншим, саме на нiй ми проводимо вiд чвертi до третини нашого життя — увi снi…З вiзерунками або ж малюнками справи були не кращi. Найлiпшим, звiсно, можна вважати випадок, коли нiякого вiзерунку на тканинi не було, але ж iнодi хочеться чогось незвичайного… От в тiм-то й бiда, що радянськi дизайнери явно не вмiли малювати. Легкi смужки або клiтинка, “горохи”, дрiбнi квiточки, “турецькi” малюнки — от i все, що їм вдавалося. Про решту не варто згадувати. Досi пам'ятаю, як в одному з унiвермагiв Києва натрапив на жовтогарячу краватку, розцяцьковану фiолетовими орангутангами й левами… Бр-р-р!
Так, справдi, тiльки у тiй країнi могла народитися пiсня про рожевого слона, який в зоопарку притулився до сiрої стiни i теж посiрiшав. Що поробиш: реалiї життя! Вони самотужки виправлялися любителями моди у домашнiх умовах за допомогою тушi, анiлiнових барвникiв, кип'ятiння та хлорки. I називалося це “мистецтвом батiкування”.
“Кидок” на “ляльках”
Але годi згадувати неiснуючу бiльше країну. Подивiмося краще, у якi кольори пофарбована сучаснiсть.
З руйнацiєю “залiзної завiси” модним вiянням, рiзним там мiньйонам та “варенкам” тепер значно легше проникати на територiю незалежної України, нiж колись. Щоправда, це не завжди добре: пiсля перегляду голiвудських фiльмiв, де головнi герої нестримно кохаються на шовкових, але ж коричневих чи знов-таки чорних простирадлах, лишається тiльки замислено чухати потилицю. Виходить, дурнi смаки — то не виключно радiнський привiлей?!
Мабуть що так. Iнакше чим пояснити, що навiть при наявностi “своїх” модельєрiв зi свiтовим iм'ям (Михайло Воронiн та iн.) на наших вулицях подеколи й досi можна зустрiти “старих знайомих” — рожевих слоникiв та лiлових мавпочок на сiро-буро-малиновому тлi! Те ж саме стосується i згаданої вище постiльної бiлизни. Проте окрiм цвiтової, тут є й iнша проблема: якiсть самої тканини. Нерiдко пiсля другого-третього прання вона не тiльки жахливо линяє, але й починає скидатися на розрiджену марлевку, хоча ранiше виглядала як нормальна, а отже легко продирається, що й не залатаєш.
Не знаю хто i як, а я з цим стикався неодноразово, тож насамкiнець вирiшив влаштувати невеличке журналiстське розслiдування. Результати його виявились дещо несподiваними. На перший погляд, все було зрозумiлим: виявляється, паскудну “замасковану марлевку” виробляло рiдне
українське ВАТ “Текстерно”, що за радянських часiв звалося Тернопiльським ХБК iм. ВЖРС. Колись продукцiя цього ХБК покривала до 70% вiтчизняного ринку бавовняних тканин, але була значно прочнiшою… хоча й не надто красивою, як i решта. Це пiдтверджувалось одразу декiлькома джерелами, зокрема, продавцями й менеджерами столичного ЦУМу.Я вважав, що все зрозумiло. Доки зовсiм випадково не перестрiв знайомого бiзнесмена, який вже рокiв 6 займається дрiбними та середнiми поставками тканин на рiзнi швейнi фабрики. Вiн i розкрив менi очi на iстинний стан речей: виявляється, бiльшiсть отого “Текстерно” — пiдробка! Все дуже просто: тернопiльськi вiзерунки iз задоволенням “драли” росiйськi комбiнати (Шуйський, Тверський, Чебоксарський та iн.), наносячи їх на менш якiсну тканину. До того ж, колiр друкували за спрощеною, “економічною” технологією, при якій фарба злазить після першого ж прання. Потiм росiйську тканину легко проштовхували через нашу митницю, робили “ляльки” (такi самi, як знаменитi банкнотнi — зверху i знизу зарубiжну “липу” обкладали справжнiм “Текстерно”) i сплавляли швейникам, вiдрiзнити пiдробку вiд оригiналу можуть лише справжнi фахiвцi, яких з часом все меншає.
Отже, насправдi 70% сучасного українського ринку закриває не “Текстерно”, а iмпорт. Переважно росiйський… Але зараз схема погорiла: останнiм часом “Текстерно” зайнявся модернiзацiєю, зокрема змiнив барвники. Повторити колористику нових тканин росiяни не можуть, “ляльки” робити нема з чого. Отже, в “Текстерно” виникли проблеми зi збутом: адже якiсна продукцiя в тернополян є, а от власна дiлерська мережа перебуває в зародковому станi.
Орiєнтацiя на… Європу?!
Подальшi розборки виявили: багато хто зi швейникiв щиро вважає, що комбiнат остаточно “впав” у нерiвнiй ринковiй боротьбi. Правду (про модернiзацiю та просування на ринку) знає обмежене коло “швачок” — наприклад, приватнi пiдприємства “Руно”, “Ярослав” з Києва. Бiльш того: виявляється, блокуючий пакет акцiй “Текстерно” викупив i питаннями поставки тканин почав займатися не хто iнший, як… ТОВ “Лоджистiк Сервiс”! Хто не зрозумiв, розшифрую: це один з вiдомих постачальникiв нафти i нафтопродуктiв на українському ринку. Отже, здавалось би, все у цiй iсторiї все-таки має бути гаразд? Адже де ще шукати нинi грошi, як не в нафтогазовому секторi! Тодi непевнi чутки про майже 10-мiльйоннi вкладення в оновлення виробництва, мабуть, таки правдивi…
Ой, все, та не зовсiм. Бо не вистачає одного: отого-таки вмiння просуватися на ринку! Його не компенсуєш нi нафтогрiшми, анi офiсом в особнячку на Володимирськiй — однiй з центральних вулиць Києва. Адже бензином торгувати — то одне, а тканиною — зовсiм iнше, i “Лоджистiк Сервiс” не має головного: напрацьованих зв'язкiв на ринку. Куди ж тодi прекрасну оновлену продукцiю тернополян подiти?!
Втiм, здається, нафтовики-бензинники таки знайшли “оригiнальний” вихiд з ситуацiї: працювати на… закордон! Ну, так, так. Як казав вiдомий книжковий герой, “Загранiца нам поможет!..” Принаймнi, вже є вiдомостi про те, що чеськi швейники уклали з “Лоджистiк Сервiс” контракт на щомiсячне постачання 300 тис. м “Текстерно”, на черзi Польща, Угорщина, країни ЄС, Пакистан. Саме для Євросоюзу пiдприємство готується, зокрема, випускати елiтну тканину 240 см завширки, саме з прицiлом на ЄС термiново реконструює власну “швейку”, лiквiдовану за
часiв перебудови — а що ж, для України, гадаєте?.. Одразу вiдчувається, так би мовити, наполеонiвський розмах дiяльностi.I от це єдине, можливо, занадто патрiотичне питання все ж лишається: а як же вiтчизняний ринок?! Чи не збираються хазяї з “Лоджистiк Сервiс” повернути клин у 70% українського ринку, який по праву належав колись “Текстерно”? Чiткої й однозначної вiдповiдi на це в мене так i не з'явилося, але, швидше за все, вона буде негативною. Дуже навiть просто: завiтайте до столичного Будинку тканин
i подивiться, чиї гарнесенькi вироби там висять? Ну, точно: Туреччина, Пакистан, Сирiя, Корея, Росiя…А де ж українськi виробники — “Текстерно”, зокрема, або iншi нашi ХБК?.. У кращому разi, поїхали “по Європах”. У гiршому — “вмерли”. I в усякому разi — втраченi для вiтчизняного споживача. Можна також спробувати опитати вiдвiдувачiв Дiму тканин на тему, чи знають вони про “Текстерно”? Я принципово витратив пiвдня, але так i не знайшов жодну жiнку (не кажучи про чоловiкiв), яка б знала цей комбiнат, чиє iм'я
гримiло колись на всю Україну…* * *
Висновки невтiшнi: якщо “кити” нашого тканинного виробництва “плаватимуть” в iнших морях-океанах, українцi так i ходитимуть надалi у линялих сукнях-сорочках, спатимуть на дрантi замiсть простирадел. I мрiятимуть як автор Незнайки — помiж рядкiв. А це не є добре, погодьтеся. Бо йдеться про нас із вами.
© Тимур Литовченко. Всi права застереженi у відповідності до Законодавства України. При використаннi посилання є обов'язковим. (Хоча всiм вiдомо, що "копi-райт" розшифровується або "копiювати праворуч", або "зкопiйовано вiрно", тож до збереження авторських прав нiхто серйозно не ставиться... А шкода!)
Якщо Ви знайшли цю сторiнку через якусь пошукову систему i просто вiдкрили її, то скорiш за все, нiчого не знаєте про автора даного тексту. Так це легко виправити, мiж iншим! Давiть тут, i все… |